وبلاگ پارسیان گیم

SAVES< بررسی بازی >TRAILER

وبلاگ پارسیان گیم

SAVES< بررسی بازی >TRAILER

نقد کامل BATTLEFIELD 3

پیش فرض نقد و بررسی بازی Battlefield 3

اگر چه ما در نقطه ای شمالی از جهان زندگی می کنیم و همه آرزو دارند که به جایی گرم بروند و در حین بازیسازی موج سواری هم بکنند، ولی بیشتر ما دوست داریم همینجا بمانیم تا کاری که عاشقش هستیم را انجام دهیم" طراح ارشد بازی آقای لارس گوستاوسون (Lars Gustavsson) این حرف را می زند. او از ابتدای کار استودیوی DICE با آن ها بوده و روی بیشتر Battlefieldها کار کرده است. او می گوید: "استودیو همان استودیو است، کارکنان آن همان کسانی هستند که 1942 و Codename Eagle را ساختند. اگر صورت های سربازهای این بازی ها را به خاطر داشته باشید، می توانید با وارد شدن به استودیوی ما آن ها را شناسایی کنید". وقتی چندین سال با یک سری افراد کار کنید، عصاره اصلی تیم همانی می شود که شما می خواهید و اگر هم افراد تازه ای به استودیو بیایند، این طرز فکر و ماهیت تیم به آن ها هم منتقل می شود. با این اوصاف، استودیوی DICE را می توان پایتخت سبک تیراندازی نظامی نامید که به تجهیزات کاملی مجهز است، مثل موتور جدید Frostbite 2 و کار کردن روی بخش تک نفره و در همین حین خلق یک بخش چندنفره عظیم. در حقیقت DICE قصد دارد که پایه های سبک تیراندازی خود را محکم میخکوب کند و عنوانی برجسته به نام Battlefield 3 بسازد. در سال 2008 سبک First-Person Shooter در بین کنسول های آمریکایی و PC حدود 10 درصد کل را تشکیل می داد. طی دو سال این رقم به 20 درصد رسیده و این نشان می دهد که بازی های تیراندازی خیلی قوی تر از همیشه شده اند. این تنها یک Battlefield جدید نیست، این دنباله روی یک بازی افسانه ای PC است که هنوز که هنوزه مردم از آن لذت می برند. فعلا شخصیت های دوست داشتنی Bad Company کنار گذاشته شده اند تا DICE به سراغ جنگ بزرگتری برود. EA و DICE آنقدر به این بازی اطمینان دارند که آن را در سالی که بازی های عظیم دیوانه وار زیاد هستند، عرضه می کنند، یعنی همزمان با Gears of War 3 ،The Elder Scrolls V: Skyrim ،Batman: Arkham City و یک Call of Duty تایید نشده.
Click this bar to view the original image of 800x450px.

تخریب از نوع Destruction 3


Bad Company اولین بازی ای بود که تخریب کامل دیوارها و اشیاء محیط را به تصویر کشید و Bad Company 2 کاملا یک خانه را با خاک یکسان می کرد. در Battlefield 3 استودیوی DICE نه تنها همان تخریب ها را می خواست، بلکه قصد دارد آن را فراتر ببرد. اینبار تمام محیط باید به صورت Real-Time قابل تخریب باشد و عظیم تر از قبل جلوه کند. با موتور Frostbite 2 هیچ چیزی در Battlefield 3 مصون از تخریب نیست. مثلا در یکی از دموهای بازی یک زلزله خیابان را از وسط دو نیم کرد و هفت ساختمان بزرگ با خاک یکسان شدند. وقتی آر.پی.جی به یک ساختمان شلیک می شود، تخریب کاملا واقعی را نشان می دهد. موج انفجار شیشه های اطراف را می شکند و نمای خارجی ساختمان را به هم می ریزد. در حقیقت DICE با این موتور می تواند بزرگترین برج جهان یعنی برج خلیف دبی را راحت با خاک یکسان کند. آقای گوستاو تیلبی (Gustav Tilleby) کارگردان بازی می گوید: "کاری که ما در آینده خواهیم کرد، آنقدر بزرگ خواهد بود که این صحنه ها در قیاس با آن همانند خراش انداختن روی سطح محیط است". تخریب به طور وحشتناک عظیم است، البته نباید انتظار چیزهای تخیلی مثل Split/Second را داشته باشید. آقای پاتری بک (Patrick Bach) تهیه کننده بازی می گوید: "همه چیز باید واقعی باشد. نمی شود همیشه در حین حرکت و تیراندازی زلزله داشته باشیم. ما Set-Pieceهایی لازم داشتیم که به درد محیط بخورند. صحنه های سینمایی فراتر از انفجار و انیمیشن های بزرگ. ایده های بسیار جالبی برای خود داریم".

Click this bar to view the original image of 540x304px.

صدای جنگ


قطعا Battlefield: Bad Company 2 یکی از بهترین صداگذاری های جنگی تاریخ را دارد، ولی بلند پروازی DICE در صداگذاری اوج بیشتری به خود گرفته است. برای Battlefield 3 صداگذار آن یعنی استفان استرندبرگ (Stefan Strandberg) برای ضبط صداهای بازی به میدان جنگ رفته اند. آن ها سر تمرین های نظامی ارتش سوئد حاضر شده اند و صدای مبارزات، تانک و هلیکوپتر را به بهترین نحو ضبط کرده اند. حتی صدای عبور گلوله در فاصله های مختلف هم ضبط شده تا مطمئن شوند که صداگذاری بازی در واقعی ترین حالت خود قرار دارد. استرندبرگ صداگذار بازی می گوید: "وقتی در میدان جنگ هستید، صدای اسلحه ها خیلی ترسناک هستند و آوردن و القای آن در اسپیکرهای شما چالش برانگیز است که ما قبلا انجام داده ایم و اینبار هم انجام خواهیم داد". وقتی تیم به استودیو بازگشت، آن ها تحقیقات فراوانی انجام دادند و دستور العمل جدیدی خلق کردند. آن ها به جای این که صدا را برای صحنه های سینمایی خلق کنند، تصور کردند که صدا را برای یک فیلم مستند جنگی می سازند. استرندبرگ می گوید: "صدای Battlefield 3 خیلی شفاف تر است، نویز کمی دارد و خیلی راحت تر موقعیت را برای بازیکن خلق می کند". با ضبط صدای تانک و هلیکوپتر بازیکن بهتر می تواند موقعیت خود را بسنجد و فاصله خطر را اندازه گیری کند. صدای پای سربازان در محیط های داخلی بیشتر از صدای تیراندازی سربازان خارج از آن مکان خواهد بود. حتی شما می توانید جهت حرکت یک ماشین را هم با صدای آن بسنجید.
Click this bar to view the original image of 590x320px.


همه درگیر جنگ


برای شناخت بهتر مهمترین بخش بازی، یعنی بخش چندنفره مصاحبه ای را با آقای پاتریک بک تهیه کننده بازی می خوانیم.


GI: بازی Bad Company 2 خیلی سریع به بالای لیست Xbox Live رفت، ولی شما 6 ماه را بدون عرضه Map جدید برای بازی گذراندید. آیا برای Battlefield 3 هم چنین برنامه ای دارید؟


بک: ما تمرکز زیادی روی بهتر کردن بازی داشتیم. صادقانه بگویم Bad Company 2 خیلی بهتر از انتظاراتی که داشتیم عمل کرد و چنین موفقیتی را پیش بینی نمی کردیم. فروش بسیار بالایی داشتیم و به همین دلیل برنامه بزرگی تا قبل از آن نداشتیم. حال که به گذشته نگاه می کنیم، می بینیم که باید مضامین بیشتری برای بازی در نظر می گرفتیم. خوشبختانه حالا درس خود را یاد گرفته ایم و برنامه های بسیار جالبی برای جذب بازیکنان داریم.


GI: در BC2 بازیکنان وقتی تا Level 25 می رسیدند، دیگر ادامه نمی دادند، چون مضمونی دیگر برای باز کردن نبود. در مورد Battlefield 3 چطور؟


بک: همان طور که قبلا گفتم، موفقیت BC2 را تا به این حد پیش بینی نمی کردیم. حتی فکر نمی کردیم بازیکنان به Level 22 برسند، حداقل نه به این سرعت. فکر نمی کردیم مردم اینقدر بازی خواهند کرد، ولی حال این مسائل را در نظر گرفته ایم تا چطور همه چیز را درست بچینیم. از آنجایی که تعداد زیادی از مردم علاقه دارند مدت زیادی بازی کنند، ما مضامین Unlockable زیادی در بازی داریم تا وسعت بیشتری به آن ببخشیم. نه تنها اسلحه، بلکه مسائل بسیاری برای باز کردن داریم که در Bad Company 2 نبود.


GI: یکی از نکات جذاب بخش چندنفره هویت دادن به شخصیت ها است. مثل Rainbow Six و یا Black Ops که می توانید در آن ها اسلحه و شخصیت خود را Customize کنید. در Battlefield 3 چنین موضوعی تا چه حد پیش می رود؟


بک: کاری که ما می کنیم، برای بیشتر حرفه ای شدن است. نمی خواهید مردم کاملا با شما متفاوت باشند. بازی در مورد نبرد تیم A با تیم B است و همه باید یک یونیفرم داشته باشند. پوشیدن لباس خرگوش صورتی شاید جالب باشد، ولی وقتی در محیط در حال حرکت هستید تا دشمن را شناسایی کنید، این خیلی مسخره است و به نظر من یک بازی حرفه ای نباید این طور باشد. ما این قابلیت را به شما می دهیم که شخصیت خود را از لحاظ بصری و فنی، مثلا مجهز کردن یونیفرم تغییر دهید، ولی به صورت کاملا نظامی.
Click this bar to view the original image of 575x325px.


افسانه جنگ


اینبار بر خلاف دو نسخه قبل، بخش داستانی هم برای بازی در نظر گرفته شده و اتفاقا داستان بازی بسیار غنی و درگیر کننده خواهد بود. متاسفانه DICE نمی خواهد چیزی از داستان لو برود و به همین دلیل چیز زیادی از بخش داستانی معلوم نیست، جز این که بازی در موقعیتی سیاسی در آینده نه چندان دور اتفاق می افتد و هر بار از دید یک سرباز پیگیری می شود، چیزی شبیه به Call of Duty. در دموی نشان داده شده، بازی در خاورمیانه اتفاق می افتد و گفته شده خاورمیانه فقط یکی از محیط های بازی است و مکان ها، کشورها و مناطق بسیار زیاد و متنوعی در بازی خواهند بود. تهیه کننده بازی می گوید: "ما این توانایی را داریم که تا هر جا که می خواهیم، بازی را پیش ببریم. در مورد مناطق دیگر صحبت نمی کنیم تا خودتان آن ها را ببینید. کار ما محدود به ایران و مرزهای این کشور و عراق نیست و شما هر بار در یک منطقه هستید که دلیل روشنی هم برای آن وجود دارد". بازی در مکان های مختلفی مثل تهران، نیویورک و پاریس اتفاق می افتد و شهرهای مرزی ایران با عراق هم جزو بازی هستند.

قدرت نزد PCبازها است


بازی 64 نفر را به صورت آنلاین پشتیبانی می کند و شما می توانید حتی زمین های خود را طراحی کنید. بسیاری از بازی ها پورتی از نسخه کنسولی هستند و حتی نسخه PC آن ها چند ماه بعد از نسخه کنسولی عرضه می شود، ولی قلب اصلی Battlefield 3 نسخه PC است. DICE معتقد است Battlefield طرفداران پر و پا قرص خود را دارد که آن را با ماوس و کیبورد بازی می کنند. Lead Platform بازی در حقیقت PC است و تهیه کننده بازی می گوید: "ما این بازی را برای کنسول نمی سازیم و بعد روی PC پورتش کنیم. ابتدا روی نسخه PC تمرکز می کنیم و سپس آن را روی کنسول می آوریم". مسلما نسخه PC از هر لحاظ از نسخه کنسولی بهتر خواهد بود و بخش چندنفره آن همراه با قابلیت ساختن در موتور بازی یکی از مضامین بزرگ بازی روی PC است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد